29 באפר׳ 2016

טכניקות פראנאיאמה -אומנות הנשימה היוגית

הנשימה היא מרכיב מרכזי בכל תרגול יוגה. על ידי התמקדות בנשימה היוגי מסוגל להיות נוכח ברגע ההווה. טכניקת הפראנאיאמה השכיחה ביותר בתרגולים היוגיים הינה נשימת אוג'איי שעליה ארחיב מעט במאמר זה.

בחיפוש אחר שלום ושלווה, העולם המודרני החל מתעניין בתועלת שבמדיטציה ובאומנות העתיקה של הפראנאיאמה. שתי הדיסציפלינות הללו מרתקות בהתחלה, אך בחלוף הזמן מתחוור שלא רק שהן קשות ללימוד, אלא שהן גם מתישות וחדגוניות משום שההתקדמות בהן איטית מאוד.

יש שתי דרישות חיוניות לתרגול פראנאיאמה, עמוד שדרה יציב ומיינד שקט אך עירני. עמוד שדרה יציב ומיינד שקט נבנה תוך כדי תרגול אסאנות כאשר יש איזון בתרגול בין כפיפות לפנים לבין כפיפות לאחור של עמוד השדרה.

תרגול פראנאיאמה לא צריך להיעשות באופן מכני. המוח והמיינד צריכים להישמר ערניים כדי לתקן ולכוונן את תנוחת הגוף ואת זרימת הנשימה רגע אחרי רגע. אי אפשר לתרגל פראנאיאמה בעזרת כוח הרצון. לכן לא יכולים להיות כללית נוקשים. פתיחות מלאה של המיינד והשכל הם חיוניים.

על ידי תרגול נכון של פראנאיאמה כל המחלות נרפאות או נשלטות, יציבות של המיינד ושל הנשימה עושים גם את השכל ליציב. כאשר הוא אינו מתנודד, הגוף נעשה חסון והמתרגל מתמלא אומץ.

טכניקת אוג'איי

מאחר והנשימה היא ניטראלית, היוגי אינו מתעלם ממנה אך גם אינו "רודף" אחריה. נשימה נכונה ומודעת עוזרת להצליל את המיינד ממחשבות מטרידות ובכך להישאר ברגע ההווה תוך כדי העברת תשומת הלב לנשימה. נשימה עמוקה ומודעת אף מאיטה את קצב הלב ומייצרת תגובה של מערכת העצבים הפאראסימפטטית הגורמת לרגיעה של מערכת העצבים ומורידה את ההתנגדות של השרירים תוך כדי מתיחה באסאנה (תנוחה) ביחד עם זאת שומרת על אסאנה יציבה ומבוססת תוך שימוש באנרגיית כוח פנימית.

שימוש בנשימה עמוקה וזורמת במשך תרגול האסאנות יהפוך את תרגול היוגה לסוג של "מדיטציה בתנועה".

טכניקת האוג'איי היא אחת הטכניקות השימושיות ביותר בתרגול היוגי. משמעות המילה אוג'איי בסנסקריט הינה ניצחון, או לחילופין "נשימה מנצחת". כאשר היוגי מתרגל טכניקת נשימה זו יש יצירה של צליל הנשמע כמו רחש של גלי ים או כמו לחישה שקטה מאחורי הגרון.

איך מתרגלים אוג'איי

יש לשבת בישיבה נוחה. בשלב הבא יש לקחת שאיפה דרך האף ובשלב הנשיפה להוציא אויר כאשר אנו מדמיינים שאנו מייצרים "ערפל" על זכוכית (כמו בימי חורף קפואים כשיוצאים לנו אדים מהפה...). באותה צורה, בשאיפה הבאה לנסות לייצר את אותו אפקט, צליל (רק בשאיפה). צעד הבא, לחתום את השפתיים, להצמיד את קצה הלשון לחיך העליון, לקחת שאיפה דרך האף ולהוציא נשיפה דרך האף ולנסות לשמר את אותו האפקט שיצרנו קודם.

שימוש בטכניקת אוג'איי תוך כדי תרגול אסאנות

  • הקפידו על נשימה עמוקה וקצובה.
  • אם הנשימה נעשית מוגבלת או בלתי יציבה יש סיכוי שאתם מתאמצים מעבר ליכולת שלכם בנקודת זמן נתונה, במקרה כזה יש לצאת מהתנוחה ולהיכנס אליה בחזרה עד לנקודה שבה הנשימה נשארת חלקה , זורמת וקצובה.
  • הגוף מורם ומוארך בשאיפה ומעמיק פנימה אל תוך התנוחה בנשיפה.



מקורות:
אור על הפראנאיאמה- ב.ק.ס איינגאר
2100 ASANAS- Daniel lacerda


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה