29 באפר׳ 2016

אשטנגה יוגה - שמונת הענפים לאיחוד עם היקום - חלק 2

אחרי שדנו במאמר הקודם ב"יאמה" ו"ניאמה" 2 האיברים הבאים בדרך ל"הארה" עפ"י האשטנגה יוגה הינם אסאנה (תנוחה) ופראניאמה (נשימה מודעת).

פטנג'לי פיתח שמונה שלבים בנתיב המימוש. יאמה, ניאמה (שבהם דנו במאמר הקודם) ואסאנה מטהרים את התודעה ודרכן מומרץ המיינד לפעילות. אסאנה ופראניאמה שעליהן נדון כעת, מביאות יציבות לאותו מיינד.
ומה זה בעצם אומר... בתחילה עוסקת היוגה בהשגחה שלנו כלפי עצמנו וכלפי הסביבה, אותו "טיהור" מכל דבר שלילי וכל מה שגורם לנו אי נוחות ואי שקט בתוך עצמנו, מה שנקרא "מצפון נקי". בשלב הבא עוסקת היוגה בחוזק ובכיבוש הגוף, פתאום יש לנו יותר מקום בתוך עצמנו, הגבול הוא לא משהו מוחשי, אין גבולות מסגרת. בהמשך, היוגה מורידה את אותה מחיצה בין הגוף למיינד ולאחר מכן את אותו גבול שקיים ביננו ובין ה"חלל" שאנו חיים בו. לצורך הקבלה (תיאורטית), אם ניקח בית למשל, שהמסגרת שלו היא "קירות"  עדיין החלל שקיים בתוכו הוא חלק מהחלל הגדול שגם נמצא מחוצה לו ואם היינו מסירים את אותם "קירות", היה נשאר רק חלל אחד...


אז מה זה בעצם "אסאנה" ו"פראנאיאמה"?

ASANAS
אסאנות הינן תנוחות פיזיות אשר דרך תרגולן עוזרת לאותו פרט לחזק ולהגמיש את הגוף. במהלך התרגול הפיזי חום הגוף עולה וכמו שאפשר לכופף ברזל כאשר הוא לוהט כך גם ניתן להגמיש כל איבר בגופנו. אותה גמישות פיזית גורמת במקביל לגמישות מחשבתית ומאפשרת לנו לפרק שלב אחר שלב את כל ה"בלוקים" הפסיכולוגיים שגדלנו עליהם, את כל התבניות החברתיות , ההתניות, את כל ה"אני לא יכול", "אני לא מסוגל", "אין לי", "אסור לי" וכו. ואז...מגיעה התובנה.. ש...הראש וההכרה הם החסם הכי גדול שלנו ולאט לאט הם...מושתקים. מה שנקרא "הכל בראש" וכשהם מושתקים אז הכל אפשרי ואין פחד.
מרכיבי האסאנה הם:
דרישטי- הנקודה אליה מופנה המבט בעת ביצוע התנוחה.
נשימת אוג'אי- טכניקת פראניאמה(נשימה מודעת) בה אנו שואפים ונושפים דרך האף כאשר פינו סגור וקצה   הלשון מוצמד לחיך העליון, הצליל של הנשימה נשמע כמו לחישה.
בנדהות- הנשימה נעשית בשילוב שלושת המנעולים האנרגטיים שקיימים בגופנו (בנדהות).
האסאנות מפתחות גוף גמיש וחזק, שליטה על המיינד ומרגיעות את מערכת העצבים.

PRANAYAMA 
"פראנה" פירושה אוויר, נשימה, חיים, חיוניות, אנרגיה או כוח. פטנג'לי ב"סוטרות היוגה" שלו מתאר פראנאיאמה כשליטה בשאיפה ובנשיפה תוך שהייה בתנוחה יציבה ומבוססת. 
פראנאיאמה היא אומנות הכוללת טכניקות שגורמות לאיברי הנשימה לנוע ולהתרחב באופן מכוון, קצבי ונמרץ. היא מורכבת משאיפה ארוכה, מעודנת ומושהית, נשיפה ועצירת הנשימה.
נשימה נשלטת זו מסייעת לריכוז ומאפשרת למתרגל להשיג בריאות, חסינות ואריכות ימים.
פראנאיאמה איננה רק נשימה אוטומטית רגילה המיועדת לשמור על הגוף והנשמה יחד. באמצעות טכניקות קפדניות מוכנס שפע של חמצן הגורם לשינויים כימיים עדינים בגופו של המתרגל. תרגול האסאנות מסלק את החסימות שמפריעות לזרימת הפראנה, ותרגול הפראנאיאמה מווסת זרימה זו בגוף כולו.
פראנאיאמה מווסתת גם את מחשבותיו, תשוקותיו ופעולותיו של המתרגל, מעניקה לו שלווה וכוח רצון כביר, שדרוש כדי להגיע לשליטה עצמית.

לסיכום:
אסאנה ופראניאמה הן חלק בלתי נפרד מהדרך ל"הארה", כמו כל דבר בחיים, גם ה"הארה" דורשת מאמץ עצמי, משמעת ואחריות אישית.

מקורות:
"אור על הפראניאמה, אומנות הנשימה היוגית"- ב.ק.ס איינגאר 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה